Om oss

Moss Taxi er et veletablert taxiselskap som har opprinnelse fra starten av 1900 tallet. Målet vårt har hele tiden vært å være så allsidig og fleksibel som mulig, noe som har gjort oss til en god serviceyter i taxinæringen.

Moss Taxi AS har vært og er fremdeles, Moss, Rygges og Vålers hovedleverandør av taxitjenester. De siste årene har vi drevet mye med forskning på nye og bedre løsninger, noe som har vært svært lærerikt og spennende. Dette gir våre kunder et bedre tilbud.

Vi har i dag godt over 40 taxiløyver. Det er også mulig å bestille maxitaxier, med plass til opptil 16 personer. Vi tilbyr også kjøretøy som er tilrettelagt for rullestolbrukere.

Miljøfyrtårn-sertifisering

Det er flere kriterier man må oppfylle for inneha miljøfyrtån sertifiseringen. Gjennom å bli sertifisert som en miljøfyrtårn bedrift, viser vi i Moss Taxi at vi tar ansvar for å bevare miljøet. Dette er noe vi er meget stolte over.

Ved forespørsel til Moss taxi kan man få tilsendt Klima og miljørapporten for Moss Taxi AS fra bedriften ble sertifisert.

Løyveoversikt

Nr#
Innehaver
B-108
Tor-Arne Carlsen
B-109
Krishna Pandit
B-110
Thorbjørn Larsen
B-112
Zahid Saleem
B-113
Arild Sand
B-114
Glenn Cato Skjelfoss
B-115
Aud Karin Sand
B-116
Stefan Utne Danielsen
B-124
Ole Petter Larsen
B-129
Lars E Røed
B-135
Kjell Sørholt
B-141
Redar Alstad
B-153
Tore Cato Skjelfoss
B-160
Rolf Ivar Carlsen
B-161
Knut Erik Brandt
B-162
Edgar Antonsen
B-167
Robert Jensen
B-178
Hans-Johnny Holth
B-194
Kim Stenberg
B-199
Roger Likvern
B-208
Sarwesh Sharma
B-212
Yunis Iman Mohammed
B-219
Thore Gjesti Olsen
B-222
Arild Lybeck
B-226
Trond Teiseth
B-238
Anders Ravn
B-240
Moshin Rana
Nr#
Innehaver
B-242
Knut Bakken
B-264
Wingert Haugland
B-272
Jan Stenberg
B-280
Per S. Thorvaldsen
B-313
Alidahir Geelle Liibaan
B-315
Arne Emil Olsen
B-316
Imran Dikajev
B-317
Jan Jacobsen
B-318
Øystein Nyberg
B-320
Frank Presterud
B-334
Krishna Pandit
B-335
Anniken Bekkhus
B-336
Ali Dhabuke
B-362
Lukasz Sobczak
Reserver
-
B-9012
Anniken Thome Bekkhus
B-015
Arne Emil Olsen
B-089
Krishna Pandit
B-090
Ole Petter Larsen
B-093
Wingert Haugland

Selskapets tidlige historie

Det var flere automobiler før 1909 i byen. Slaktermester Paul Brandstrup og politimester Furst hadde begge biler.En melkerute gikk i en periode mellom Moss og Svinndal. Paul Brandstrup kjøpte antagelig i 1908 byens første bil.

De første drosjene i byen ble antagelig drevet av familien Ombustvedt fra deres skysstasjon i Værlegata 2.
Skysstasjonen ble startet opp på slutten av 1800,eller tidlig på 1900 tallet og var i aktivitet frem til ca 1920.
I 1909 kjøpte Ombustvedt 2 Automobiler som straks ble satt til drosjevirksomhet.

De første bilene i byen ble stort sett kjøpt inn til bruk som drosjer, transport og det var flest lastebiler.
Noen av de rikeste i byen hadde private biler, gjerne med egne sjåfører til sine doninger.

Brødrene Brandstrup søkte i 1918 om en fast bilrute mellom Moss og Larkollen. Ruten korresponderte med tog på Dilling stasjon.

Ved inngangen til 1920-årene var det fire drosjer i Moss.Paul Kjellerød skulle bli den neste kjente drosjeeieren, og etter han Halvor Jørgen Vesterås. Uten varmeapparat og lukket karosseri på de tidligste modellene, var de lite attraktive på vinterstid. Samtidig var det sjelden køer, og drosjene hadde muligheter for litt sightsing på turene.

Med disse pionerene skulle hundrevis av sjåfører og drosjeeiere følge i samme spor.
Bilene ble helt frem til 1950-årene drevet på bensin, gass, karbid, diesel og knott.

I 1943 hadde antallet drosjer økt til 26 biler. og i 1950 nesten fordoblet til 47 drosjer. Vær og vind har vært en faktor for drosjenæringen. I de krevende vinterårene på 40-60 tallet ble ofte drosjene parkert da det var umulig å komme seg frem.

I perioden fra 50-70 tallet hadde alle byens drosjer registreringsnummer fra B-9700 og oppover. Alle hadde undertitler “Drosje”.
Trolig midt på 40-tallet ble drosjene utstyrt med “lamper” på taket. Senere kom det lys i disse og slukket lampe betydde opptatt.

I begynnelsen hadde ikke drosjene noen faste holdeplasser, og hadde fast ‘base’ hjemme hos den enkelte eier. For å få en drosje var det mulig å bestille til et tidspunkt. Senere begynte sjåførene å finne strategiske plasser. Ved kanalen, bastøferja og jernbanen. Enkelte plasser i byen, som ved torvene og ved sykehuset.

Det skulle ikke ta lang tid før det ble opprettet “offisielle” drosjeplasser. En av de første var ved det gamle torvet, utenfor Andersen & Bang. Øvre Torv ved Basabygningen og Storgata 23 skulle ble de mest kjente og fikk egne sentraler. Storgata var sentral fra 1972 til 2016.
Det var ikke et uvanlig syn ved de mange drosjer på øvre torv at sjåførene røykte og fortalte gode historier der det lå lent over polerte panser. Fra 1960 fikk drosjene radioer i bilene, koblet til en radiosentral med rekkevidde på ca 3 mil som ikke alltid virket ved dårlig vær.

Storgaten 23 var opprinnelig Ringen vaskeri da den ble kjøpt, og det var leiligheter i andre etasje.
Før vaskeriet var det Hansens kolonial i 1. etasje og bygget gikk under navnet “Hansegården”.

Ennå lenger tilbake i tid har det vært pikeskole der, og helt tilfeldig har adressen vært i Hans Christian Ombestvedts eie i overgangen 1800-1900 tallet.